Niespodziewane zdarzenia na drodze mogą przytrafić się każdemu, niezależnie od doświadczenia czy ostrożności za kierownicą. W takich momentach niezwykle ważna staje się świadomość swoich praw i obowiązków, zwłaszcza w kontekście korzystania z usług pomocy drogowej. Czy wiesz, jakie działania podjąć, gdy Twój pojazd ulegnie awarii? Jakie są Twoje obowiązki, a jakie prawa w sytuacjach awaryjnych? W niniejszym artykule przybliżamy kluczowe zagadnienia związane z pomocą drogową i wyjaśniamy, jak postępować zgodnie z obowiązującym prawem.
Obowiązki kierowcy podczas oczekiwania na pomoc drogową
Kiedy samochód odmawia posłuszeństwa na środku drogi, kluczowe jest natychmiastowe podjęcie działań w celu zabezpieczenia miejsca zdarzenia. Obowiązkiem kierowcy jest przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa sobie, pasażerom oraz innym uczestnikom ruchu. Zgodnie z polskim prawem, kierowca musi:
- Włączyć światła awaryjne, co informuje innych kierowców o potencjalnym zagrożeniu na drodze.
- Ustawić trójkąt ostrzegawczy w odpowiedniej odległości od pojazdu – w obszarze zabudowanym odległość wynosi 1 m za pojazdem, natomiast poza obszarem zabudowanym 30–50 m, a na autostradzie lub drodze ekspresowej co najmniej 100 m.
- Założyć kamizelkę odblaskową, jeśli porusza się poza pojazdem, zwłaszcza po zmroku lub w trudnych warunkach pogodowych.
Dodatkowo, ważne jest unikanie przebywania na jezdni – lepiej schronić się za barierkami ochronnymi. Przestrzeganie tych zasad nie tylko minimalizuje ryzyko wypadków, ale również pozwala uniknąć mandatu, który może zostać nałożony za brak odpowiedniego zabezpieczenia miejsca zdarzenia.
Prawo do wezwania pomocy drogowej i związane z tym koszty
Każdy kierowca ma prawo skorzystać z usług pomocy drogowej w sytuacji awaryjnej. Usługi te mogą obejmować holowanie pojazdu, naprawy na miejscu czy nawet transport do wskazanego warsztatu. Warto jednak pamiętać, że skorzystanie z tych usług wiąże się z kosztami, które różnią się w zależności od:
- Rodzaju awarii i zakresu świadczonych usług (np. wymiana opony jest tańsza niż holowanie).
- Odległości, jaką pomoc drogowa musi pokonać, aby dotrzeć na miejsce.
- Lokalizacji – usługi w miastach mogą być tańsze niż na obszarach mniej zurbanizowanych.
Prawo zobowiązuje firmy pomocy drogowej do przedstawienia kosztorysu przed rozpoczęciem usługi. Warto jednak upewnić się, czy nasze ubezpieczenie (np. assistance) pokrywa tego typu koszty. W przypadku kolizji, jeśli to nie my jesteśmy sprawcą, możemy liczyć na pokrycie wydatków z polisy OC sprawcy. Znajomość tych zasad pomaga uniknąć nieporozumień i pozwala na świadome korzystanie z przysługujących nam praw.
Czy pomoc drogowa jest pojazdem uprzywilejowanym?
Pojazdy pomocy drogowej odgrywają kluczową rolę w sytuacjach kryzysowych na drodze, jednak nie są one klasyfikowane jako pojazdy uprzywilejowane. Według przepisów prawa o ruchu drogowym, pojazd uprzywilejowany to taki, który równocześnie wysyła niebieskie sygnały świetlne oraz sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie. Te wymagania nie dotyczą pojazdów pomocy drogowej, które zamiast tego używają sygnałów świetlnych barwy żółtej.
Choć pojazdy pomocy drogowej nie mają prawa łamania przepisów ruchu drogowego, posiadają pewne szczególne przywileje. Mogą one zatrzymywać się w miejscach, gdzie normalnie jest to zabronione, pod warunkiem, że wykonują czynności związane z ratowaniem lub zabezpieczaniem pojazdu. Ważnym wymogiem jest jednak odpowiednie oznakowanie, które musi spełniać określone normy – np. widoczne z każdej strony sygnały świetlne oraz wyróżniające pasy na nadwoziu.
Zachowanie takich zasad jest istotne zarówno dla bezpieczeństwa pracowników pomocy drogowej, jak i pozostałych uczestników ruchu. Mimo braku statusu pojazdu uprzywilejowanego, każda akcja jest przeprowadzana zgodnie z procedurami minimalizującymi zakłócenia w ruchu.
Kluczowe różnice w przepisach krajowych i międzynarodowych dotyczących pomocy drogowej
Prawo regulujące usługi pomocy drogowej różni się w zależności od kraju, co ma szczególne znaczenie dla kierowców podróżujących poza granice Polski. W Polsce głównym aktem prawnym regulującym zasady pomocy drogowej jest Prawo o ruchu drogowym, które określa m.in. wymagania techniczne dla pojazdów wykonujących takie usługi oraz zasady ich oznakowania.
Na arenie międzynarodowej kluczowe znaczenie ma Konwencja CMR (dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów) oraz Umowa ADR (regulująca przewóz materiałów niebezpiecznych). Przepisy te wymagają szczególnej ostrożności podczas holowania pojazdów, zwłaszcza tych przewożących niebezpieczne substancje. Ponadto, w niektórych krajach Europy, jak Niemcy czy Francja, obowiązują bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące czasu reakcji pomocy drogowej oraz procedur związanych z usuwaniem pojazdów z miejsca zdarzenia.
Warto również pamiętać, że w wielu krajach UE firmy pomocy drogowej muszą posiadać specjalne certyfikaty i licencje, które potwierdzają ich uprawnienia do działania. Dla kierowców oznacza to konieczność dokładnego sprawdzenia zakresu posiadanej polisy assistance, by uniknąć dodatkowych kosztów za granicą.
Znajomość różnic w przepisach pozwala kierowcom nie tylko unikać niepotrzebnych mandatów, ale także lepiej zabezpieczyć się na wypadek niespodziewanych zdarzeń drogowych. Dzięki temu można uniknąć stresujących sytuacji i skutecznie korzystać z dostępnych usług pomocy drogowej.
Artykuł powstał przy współpracy z: https://laweta24h.info
Pomoc Drogowa Łódź, Autostrada A2 – LAWETA 24/7 – P.U. Patryk Kirschke
prez. Gabriela Narutowicza 39, 90-125 Łódź
[ Treść sponsorowana ]
Uwaga: Informacje na stronie mają charakter wyłącznie informacyjny, nie są poradą prawną.