Triumph Stag: historia, dane techniczne, osiągi i wyróżniające cechy klasycznego samochodu

Triumph Stag to ikona brytyjskiej motoryzacji, która zyskała status jednego z najbardziej rozpoznawalnych klasyków lat 70. XX wieku. Ten luksusowy, sportowy kabriolet przyciąga uwagę nie tylko swoim eleganckim wyglądem, ale także interesującą historią, unikalnymi rozwiązaniami technicznymi oraz charakterystyką, która wyróżnia go na tle innych pojazdów z tamtego okresu. Mimo że początkowo miał być konkurencją dla modeli takich jak Mercedes-Benz SL, Triumph Stag zyskał własną tożsamość i stał się przedmiotem pożądania dla wielu entuzjastów klasycznej motoryzacji. W artykule przyjrzymy się bliżej historii tego modelu, jego danym technicznym i osiągom, a także cechom, które sprawiają, że jest wyjątkowy na rynku kolekcjonerskim.

Historia modelu Triumph Stag

Triumph Stag zadebiutował w 1970 roku jako luksusowy, czteroosobowy kabriolet, stworzony przez brytyjską firmę Triumph Motor Company. Samochód został zaprojektowany przez słynnego włoskiego projektanta Giovanniego Michelottiego, który współpracował z marką przy kilku wcześniejszych modelach. Stag miał być odpowiedzią Triumph na rosnące zapotrzebowanie na eleganckie, sportowe samochody, które mogłyby konkurować z modelami takimi jak Mercedes-Benz SL czy Jaguar E-Type.

Głównym atutem Triumph Stag była jego wyjątkowa sylwetka – sportowa, a jednocześnie elegancka, z charakterystyczną, chromowaną atrapą chłodnicy i unikalnym, odkręcanym dachem typu T-bar, który nadawał mu unikalny wygląd. W momencie premiery, samochód zyskał dużą popularność, szczególnie wśród kierowców poszukujących pojazdu, który łączył sportowy charakter z luksusem i komfortem.

Niestety, sukces Triumph Stag był krótkotrwały. Główne problemy tego modelu wynikały z wad konstrukcyjnych, w szczególności związanych z silnikiem V8, który miał skłonność do przegrzewania się. Problemy techniczne oraz niedopracowane elementy układu napędowego doprowadziły do spadku sprzedaży i w konsekwencji do zakończenia produkcji w 1977 roku. Pomimo tych trudności, Stag pozostawił po sobie niezatarte wrażenie i stał się jedną z najbardziej cenionych klasyków wśród miłośników brytyjskiej motoryzacji.

Dane techniczne i osiągi Triumph Stag

Triumph Stag został wyposażony w unikalny jak na swoje czasy silnik V8 o pojemności 3.0 litra, który generował moc 145 KM. Był to jednostka zaprojektowana specjalnie dla tego modelu, co wyróżniało Staga na tle innych samochodów z tamtego okresu. Silnik V8, mimo problemów z niezawodnością, oferował doskonałe brzmienie i zadowalające osiągi, jak na luksusowy kabriolet.

Oto główne dane techniczne Triumph Stag:

  • Silnik: V8, 3.0 l
  • Moc: 145 KM przy 5500 obr./min
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: około 9,3 sekundy
  • Prędkość maksymalna: 190 km/h
  • Skrzynia biegów: manualna 4-biegowa z opcjonalnym automatem 3-biegowym
  • Napęd: na tylne koła
  • Masa własna: około 1300 kg

Triumph Stag, pomimo swojego sportowego charakteru, oferował także wysoki poziom komfortu jazdy dzięki niezależnemu zawieszeniu oraz dobrze zestrojonemu układowi kierowniczemu. Te cechy, w połączeniu z osiągami, czyniły go interesującą propozycją w segmencie luksusowych kabrioletów, mimo że jego silnik i inne komponenty techniczne wymagały częstych serwisów i konserwacji. Współcześnie wiele z tych problemów jest łatwych do rozwiązania dzięki dostępności nowoczesnych części zamiennych i modyfikacji.

Co wyróżnia Triumph Stag na tle innych klasyków

Triumph Stag wyróżnia się na tle innych klasycznych samochodów kilkoma cechami, które czynią go wyjątkowym i pożądanym przez kolekcjonerów. Przede wszystkim jego charakterystyczny design zaprojektowany przez Giovanniego Michelottiego sprawił, że Stag wygląda nie tylko sportowo, ale również elegancko. Elementy takie jak chromowana atrapa chłodnicy, smukła linia nadwozia oraz unikalny dach T-bar dodają mu niepowtarzalnego charakteru, który do dziś przyciąga wzrok na zlotach motoryzacyjnych.

Triumph Stag charakteryzuje się:

  • Niepowtarzalnym designem: Połączenie włoskiej stylistyki z brytyjskim kunsztem inżynieryjnym sprawia, że Stag ma unikalny wygląd, który wyróżnia go na tle innych pojazdów z lat 70.
  • Silnikiem V8: W czasach swojej premiery niewiele europejskich samochodów tej klasy mogło pochwalić się silnikiem V8, co czyniło Staga wyjątkowym. Choć jednostka ta była kapryśna i wymagała starannej konserwacji, oferowała doskonałe brzmienie i emocje z jazdy.
  • Dachem typu T-bar: Odkręcany dach łączył zalety coupe i kabrioletu, co było innowacyjnym rozwiązaniem na tamte czasy. Dzięki temu kierowcy mogli cieszyć się jazdą pod gołym niebem lub zamkniętym nadwoziem w zależności od pogody.
  • Wnętrzem z luksusowym wykończeniem: Triumph Stag oferował komfortowe, skórzane fotele, drewniane wykończenia na desce rozdzielczej oraz dobrze zaprojektowaną przestrzeń, która łączyła sportowy charakter z elegancją.

Na tle innych klasyków, takich jak Jaguar E-Type czy Mercedes SL, Triumph Stag wyróżniał się bardziej przystępną ceną przy jednoczesnym zachowaniu luksusowego charakteru. Jego konstrukcja, choć z początku problematyczna, jest dziś łatwo modyfikowana, co czyni go świetną bazą do projektów restauracyjnych i personalizacji. Właśnie te cechy sprawiają, że Stag ma stałe miejsce w sercach miłośników klasycznej motoryzacji.

Cena i wartość kolekcjonerska Triumph Stag

Cena Triumph Stag na rynku kolekcjonerskim jest zmienna i zależy od wielu czynników, takich jak stan techniczny, poziom odrestaurowania, historia pojazdu oraz jego oryginalność. W ostatnich latach wartość tego modelu zaczęła rosnąć, co jest wynikiem rosnącego zainteresowania klasycznymi samochodami lat 70. i zwiększoną dostępnością części zamiennych, co ułatwia renowację.

Ceny Triumph Stag na rynku kolekcjonerskim:

  • Modele w stanie do renowacji: Od około 20 000 do 30 000 PLN, zależnie od stanu technicznego i kompletności pojazdu.
  • Odrestaurowane egzemplarze: Kosztują zazwyczaj od 60 000 do 120 000 PLN, przy czym ceny mogą znacznie wzrosnąć, jeśli samochód jest w pełni odrestaurowany zgodnie z oryginalną specyfikacją.
  • Egzemplarze w idealnym stanie, z pełną dokumentacją historyczną: Mogą osiągać ceny nawet powyżej 150 000 PLN, szczególnie jeśli są to wersje z rzadkimi oryginalnymi dodatkami.

Wartość Triumph Stag jako klasyka stale rośnie, a rosnąca liczba entuzjastów tego modelu wpływa na jego popularność i cenę na rynku. Inwestycja w Triumph Stag to nie tylko zakup pojazdu, ale również udział w historii motoryzacji, który może przynieść zarówno satysfakcję z posiadania wyjątkowego samochodu, jak i potencjalny wzrost wartości w przyszłości. Stag, pomimo swoich technicznych bolączek z przeszłości, jest dziś uznawany za solidny i prestiżowy wybór wśród kolekcjonerów, którzy doceniają unikalne połączenie stylu, mocy i brytyjskiego charakteru.

Categories: Historia motoryzacji
S. Miler

Written by:S. Miler All posts by the author

Staram się zawsze starać. Projektować, produkować i dostarczać wysokiej jakości content bazując na własnej wiedzy lub zweryfikowanych źródłach. Przedstawiać w sposób rzetelny i ciekawy opisywane zagadnienie. Moim celem jest tworzenie materiałów, które informują, inspirują i angażują odbiorców. Prioritetyzuję klarowność przekazu, łącząc elementy treści w sposób zrozumiały i przystępny dla szerokiej grupy odbiorców. Web: https://gravatar.com/milersebastian

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ciasteczka

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie plików Cookies. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności.